À propos de nous

Bienvenue sur le site de la Fondation communautaire Teresa Dellar,
où la bonté, la compassion et l'impact durable se croisent.
Rejoignez-nous pour faire la différence dès aujourd'hui !

Qui sommes-nous ?

L'engagement de Teresa Dellar à aider les autres va bien au-delà de sa passion pour les soins palliatifs. Elle était connue pour son dévouement inébranlable au soutien de diverses organisations et causes communautaires, s'efforçant toujours de favoriser des communautés fortes fondées sur la gentillesse, l'empathie et la compassion. Teresa a inlassablement mis son expertise et son temps au service des personnes dans le besoin, se surpassant constamment pour aider quiconque de quelque manière que ce soit. Qu'il s'agisse de collecter des chaussettes pour les sans-abri, de soutenir les banques alimentaires, d'encadrer de jeunes bénévoles ou d'accueillir des réfugiés, Teresa était toujours là pour avoir un impact positif sur la vie des autres. Elle croyait au pouvoir du soutien collectif et travaillait sans relâche pour permettre aux individus et aux communautés de s'épanouir.
Notre vision :

Création type Compassion

Ce que nous faisons

Soutenir les initiatives communautaires

Nous organisons des collectes communautaires en reconnaissance de l’engagement désintéressé de Teresa à aider les personnes dans le besoin.

Offrir des bourses d'études

Nous parrainons deux bourses annuelles dans le domaine du travail social, afin de favoriser le développement des futurs professionnels dans ce domaine et d’honorer l’héritage de Teresa en tant que travailleuse sociale dévouée.

Reconnaître l'excellence dans
Service communautaire

Nous reconnaissons et célébrons les personnes qui ont eu un impact positif sur leur communauté et les organisations qui incarnent l’esprit de service et de leadership de Teresa en décernant chaque année les Prix de la Fondation CTD.

Collecter des fonds

Nous nous engageons dans des activités de collecte de fonds pour soutenir des organisations communautaires et des projets caritatifs en mémoire de la générosité de Teresa.

Nous sommes des membres de la famille, des amis et des dirigeants de la communauté qui croient aux idéaux qu'elle a suivis et aux objectifs qu'elle s'est fixés.

Community Initiatives
Since 2020, TDC Foundation has been operating quietly in the background of the West Island. Some of our contributions to date: Cash Donations to West Island Food Banks • $35,000 Other Assistance to West Island Food Banks • Donated 48 turkeys and 12 hams Clothing Donations • Over 75,000 items of clothing including socks and underwear donated (Recipients - Ricochet, Iskweu Project - Native Women Shelter, St. Michael's Mission, Old Brewery Mission and Acceuil Bonneau) Scholarships • $30,000 in undergraduate scholarships to students studying Social Work at McGill University and Université de Montréal. TDC Foundation Awards • $19,500 awarded to community organizations.
Is there some small thing we can do to help your non-profit organization? Have a larger project in mind you would like to talk about?
Award Scholarships
Each year, we fund a scholarship at McGill University and another at Université de Montréal to help create the next generation of social workers. The award, which is based on academic merit, is given to an undergraduate student at each university upon the recommendation of their respective schools of Social Work. The first scholarships were awarded in September, 2020.
Raise Funds:
Join us in continuing Teresa legacy of kindness and compassion by supporting our efforts. Teresa could never turn away from those in need. Our foundation strives to follow in her footsteps by performing small acts of kindness that make a big difference in our communities.
Your generous donation will enable us to keep Teresa's spirit alive and continue spreading warmth and support throughout our communities.
Please consider contributing today and help us make a meaningful difference in the lives of those who need it most.

GAVIN FERNANDES CAS
B.Sc.

Gavin Fernandes is the husband of Teresa Dellar and a highly respected re-recording mixer in the sound industry. He collaborates with major sound facilities in Montreal, Toronto, and Los Angeles, including Technicolor, Mel’s, Premium, Formosa, Company3, and Red Lab.

Recent works include: Alert (Fox/Sony), A Tourist’s Guide to Love (Netflix), 8-bit Christmas (Warner), Tempête (TF1), Fire of Love (NatGeo/Disney+), Coffee & Kareem (Netflix), IMAX Train Time and SuperPower Dogs The Bold Type I, III, IV (NBC/Universal), Big Little Lies II (HBO), Sharp Objects (HBO), Escouade 99 (TVA), Garielle Roy (CBC/RC), Blood & Treasure I&II (CBS) and more.

 In 2022 & 2023, he was nominated for a CSA award for the feature Brain Freeze and a Cinema Eye award for best Sound for Fire of Love (for which he also attended the Oscars). In 2017, he was nominated for an Emmy award for his work on HBO’s Big Little Lies. He has been nominated for dozens of Giant Screen (IMAX), Canadian Screen awards (Genies, Gemini), Gemeaux, and Quebec Film awards, including wins for Bon Cop, Bad Cop (2007), Volcanoes of the Deep Sea, Journey to Mecca, & Fighter Pilot (Best Sound IMAX), Le Dernier Tunnel (2005), Babine (2008) & Pillars of the Earth (2011).

 Gavin has spoken at conferences & events for AES, SPARS, Yamaha, AVID , Concordia & McGill University, and Post RED Academy (Tbilisi, Georgia) and was a guest faculty member at the Banff Centre from 2001-2013.

 Gavin has volunteered for many Montreal churches, performing arts groups and Community charities, serving on their boards and foundations or helping at events. He currently sits on the board of directors of the West Island Community Resource Centre and is chairman of the TDC Foundation. He also spends as much time as possible volunteering at the Teresa Dellar Palliative Care residence, a full care hospice named after his late wife.

JONATHAN DELLAR-FERNANDES

Jonathan Dellar-Fernandes is the eldest son of Teresa Dellar. He holds a Master of Business Administration (MBA) in Investment Management from Concordia University’s JMSB Goodman Institute, and he is a CFA charterholder. Jonathan also earned a Bachelor of Arts (BA) in Psychology from Concordia.

Jonathan worked for nearly nine years at the West Island Palliative Care Residence (now the Teresa Dellar Palliative Care Residence). He remains involved with the facility as the co-founder and co-chair of the Young Ambassador’s Committee. This committee seeks to raise awareness and funds from the next generation of employees, volunteers, and donors, ensuring the sustainability and growth of the Palliative Care Residence. Jonathan’s diverse background and dedication to the Teresa Dellar Palliative Care Residence mission make him a valuable asset to both the palliative care community and the world of finance.

Beyond his volunteer efforts, Jonathan brings his expertise to the financial world as an Associate on the investment team at NAventures, the corporate venture capital arm of the National Bank of Canada.

JILL MCGOLDRICK

Jill McGoldrick is the Senior Vice-President and Director of the Board of TASK Micro-Electronics Inc., a leader in the development of advanced microelectronics and in providing innovative solutions to customers in the Medical, Aerospace, Defense & Security and other high-end industrial markets. For the past 35 years, Jill has overseen all aspects of TASK’s highly technical and ISO 13485:2016 / ISO 9001:2015 certified, AS9100D certified, FDA audited and registered, Medical Implantable devices, CGP, IPC-A-610, FAR/DFAR and MIL-STD-883 compliant operations and manufacturing process. 

A longtime West Island resident, Jill began her career in micro-electronics at C-MAC Industries prior to joining TASK in 1988.

Besides serving as the Secretary of the Board of Directors of the TDCFoundation, Jill also served as a Board Member and Secretary for the RESPECT Campaign network of organizations which support veterans, emergency responders, and their families in meeting challenges such as transition, mental health, and housing instability.  Jill was part of the team responsible for the Kirkland installation of the Trans-Canada Respect Monument  which serves as a memorial to honour the men and women who have served and sacrificed in their service to Canada, as well as to raise awareness of those who suffer from PTS and homelessness after their duty is done. 

Russell Williams

Russell is Senior Vice President, Mission with Diabetes Canada. He is charged with effectively advancing Diabetes Canada’s interests in providing positive outcomes for Canadians living with diabetes. Prior to joining Diabetes Canada, he served as President of Innovative Medicines Canada (formerly Rx&D), an association of over fifty innovative life sciences companies.

Russell’s leadership working with all governments at the Federal and Provincial levels, both at political and administrative levels, as well as key stakeholders in the health, research, patient and economic sectors was aimed at creating a better environment for improved life science research and healthcare sustainability. Russell participated in several key coalitions focused on improving research, healthcare and ethics networks. 

Russell chaired the International Code Compliance Network for the International Federation of Pharmaceutical Manufacturers and Associations (IFPMA), as well as being a member of the Council of the IFPMA. Since 2011, he has served as the primary private sector lead for the APEC biopharmaceutical ethics initiative, a group of twenty- one countries that developed international principles for business ethics. In 2015, he was named Industry Co-Chair of the APEC Biopharmaceutical Working Group on Ethics set up by the U.S. Department of Commerce to support the initiative. He currently serves as Patient Co-Chair for this initiative. Recent awards include the Russell Williams Studentship in Medical Ethics, Queen’s University, the Life Science Leadership Award with Life Science Ontario and the Lighthouse Award for leadership in the APEC Ethics Initiative.

Prior to his appointment as President of Rx&D, Russell had a successful career in Quebec politics as the Member of the National Assembly for the riding of Nelligan. He was, and continues to be, a well-known champion and advocate for many causes which included better patient care, improved emergency services, increased research and development, individual rights, language and constitutional policy, as well as reform for handicapped services. He created and led strategies to build a local community college (CEGEP).  He founded several community initiatives such as the West Island Palliative Care Residence (renamed the Teresa-Dellar Palliative Care Residence) and West Island Community Shares, both still in existence today.

He remains an honourary Board Member for both the Teresa-Dellar Palliative Care Residence and West Island Community Shares.

BRENDA RODRICKS

Brenda’s passion for the hotel industry began in high school. Over the span of her extraordinary 40-year career, she has developed an in-depth knowledge and expertise in all areas of hotel operations. After 23 years of managing four-star hotels in Montreal, Brenda made history as the first female President of The Hotel Association of Greater Montreal. Brenda also collaborated with tourism organizations such as Tourism Montreal, Destination Canada, Quebec Tourism, and the Montreal Airport Authority to boost Montreal’s appeal as a unique travel destination.

In 2009, Brenda joined the Marriott family as the General Manager of the Montreal Airport Marriott In-Terminal Hotel. Under her leadership, Brenda’s team has garnered numerous awards for the Americas from Marriott, including The Service Leadership Award, the Customer Satisfaction Excellence Award, the Associate Leadership Excellence Award, The Human Resource Excellence Award, The Finance and Accounting Excellence Award and in 2016 and the Best Managed Marriott Hotel in the Americas, Marriott’s most prestigious award in North America. Since opening, the hotel has consistently received the Trip Advisor Award of Excellence, The Community Engagement Award, and was voted the number one company by the West Island Chamber of Commerce for Best Human Resource practices and Business of the Year.

In addition to her role of General Manager of the Montreal Airport Marriott, in 2022 Brenda was named Regional General Manager for all Marriott managed hotels in Montreal.  The Residence Inn on Peel Street, the Sheraton Center, the Delta Montreal and the W now all report to Brenda in this capacity.

Brenda spent seven years as Chairperson for the Eastern Canada Business Council and now works with the Americas Leadership Advisory Council looking at work/life integration for future General Managers.  Brenda is also very involved in giving back to the community and sits on various boards and fund-raising committees for local charitable organizations that lend support to 55,000 West Island citizens a year in need.

ANDREW LAUZON

Andrew Lauzon is the Founder and President of ADSS, where he brings a wealth of experience from his impressive 30-year career in the security industry. Andrew first became interested in security as a youth working for his family’s locksmithing business where he helped his father.

Following his high school graduation, Andrew embarked on a diverse educational path, pursuing various trade programs in welding, machining, and electro-mechanics. At the age of 24, he returned to his roots in the security industry, this time specializing in electronic security systems. In 2004, he founded ADSS. Under his leadership, the company has experienced remarkable growth, expanding to multiple locations and establishing itself as a prominent player in the Canadian security landscape.

Today, as President of ADSS, Andrew leads a dynamic team of professionals and collaborates with a network of partners. ADSS has earned recognition as a leader in the security industry, serving clients throughout Canada. Andrew’s commitment to excellence, coupled with his extensive knowledge and hands-on experience, has been instrumental in the company’s continued success.

DOUG BELLEVUE

Doug is the Founder, President & CEO of Task Micro-Electronics Inc., an engineering and manufacturing firm specializing in microelectronics devices for aerospace, defense, and medical markets.

He is also the co-founder and president of The Respect Campaign, which is dedicated to supporting veterans and raising awareness about such issues as PTSD, homelessness, and suicide among veterans. In collaboration with the Canadian Armed Forces, Doug and The Respect Campaign inaugurated the Trans-Canada Respect Monument on the Trans-Canada Highway in Kirkland, Quebec, in 2017, marking the first monument in Canada to acknowledge veterans’ suicides.

Doug founded, and is the  former President and Producer for Preservation Records, an independent Canadian Jazz and Blues record label. He’s also a published author. His book, « Montreal’s Golden Square Mile – A Neighborhood, » offers an historical chronicle of the elite neighbourhood and its businesses during the gilded age of Montreal.

Besides his involvement in the TDC Foundation, Doug also serves on the board of directors of EXPORAIL Canadian Rail Museum, Le Sentier, Respect Campaign, The Otis Grant & Friends Foundation.

Doug has received numerous awards, including the Saving Station Foundation’s « Gina Bertozzi Marroni Memorial Award, » the West Island Palliative Care Residence Spotlight Award, the Sovereign’s Medal for Volunteers, and the Canada 150 Community Award for Entrepreneurship, Veterans Support, and Arts & Culture.

YOLANDE JAMES

A lawyer, mediator and former Member of the National Assembly (MNA) for Nelligan from 2004 to 2014, Yolande James became the first Black woman elected to Quebec’s National Assembly and the first person from the Black community appointed to a Government of Quebec cabinet position when she was named Minister of Immigration and Cultural Communities in 2007. Three years later she became Families Minister, responsible for the government’s third-largest portfolio after Health and Education.

After leaving politics, Yolande served as a political analyst for Radio-Canada and CBC and was part of the daily program “Club des ex” on RDI. In June 2021, she was appointed Executive Director, Diversity and Inclusion, French Services, at Radio-Canada. Most recently, Yolande joined PSP Investments where she is Managing Director and Head of Strategic Communications and Global Affairs.

Her interest in politics stems from her numerous social and political activities she engaged in as a teenager. From 1994 to 1998, she worked on the development of a program for youth with learning disabilities in the West Island of Montreal. At the Université de Montréal, she became a member of the Organizing Committee of Black History Month. In 2003, she was awarded the Senator Frank Carrel Scholarship. From 2005 to 2007, she was a member of the board of directors of the Office Québec-Amériques pour la jeunesse.

Yolande James holds a bachelor’s degree in civil law from the Université de Montréal, a bachelor’s degree in common law from Queen’s University and she has been a member of the Quebec Bar since 2004. She remains deeply committed to community service and has served on the board of directors of the West Island Palliative Care Residence (now the Teresa Dellar Palliative Care Residence).

Lori Morris

Lori Morris was a founding board member of the Teresa Dellar Palliative Care Residence (previously known as the West Island Palliative Care Residence) in 1999. A self-employed Chartered Accountant at that time, Lori had the privilege of working closely with Teresa over the next 20 years as Teresa led the way in palliative care. During that time the Teresa Dellar Palliative Care Residence Foundation was created, as well as the Montreal Institute for Palliative Care.  Lori also served on the Valentines’ Gala committee for 18 years, chairing 7 of them.

Being committed to community service, Lori served on the executive of Baseball West Island as Treasurer from 2008-2013.  She also served the West Island Lakers Basketball Association from 2006-2014 including as VP-Girls from 2010-2014.  In July 2013 Lori accepted the leadership role to host the Quebec Special Olympics basketball games.

Today, Lori serves as Director of Finance & Operations at the Teresa Dellar Palliative Care Residence.

GREG KELLEY

Member of the National Assembly for Jacques-Cartier
Quebec Liberal Party

Born and raised in the West Island of Montreal, Greg ran for provincial office and was elected in 2018 and re-elected in 2022 as MNA for the riding of Jacques-Cartier.

Greg completed a Bachelor’s Degree in History and Political Science at McGill University and then went on to obtain a Master’s Degree in Public Administration at Queen’s University.

Following his studies, he began to work as a political advisor in Quebec City and served in several ministerial offices gaining experience in the field of public policy and politics.

In 2017, Greg was the first liaison to the Premier of Quebec for Relations with the English Speaking-Community and later become an advisor to the first Minister for Relations with English-speaking Quebecers.

Offices Held Today

Official Opposition Critic for Energy, Natural Resources, Social Solidarity, Community Action and Relations with English-Speaking Quebecers.

Official Opposition Critic for the Côte-Nord Region

Jamie Orchard

Jamie is an award-winning journalist who leveraged her extensive experience in media and communications to take on the role of Senior Advisor for Public Relations and Media Relations at VIA Rail Canada in 2021.

Jamie spent 2 decades as senior anchor at Global Montreal before the company moved their anchor position to Toronto in 2020. Prior to working at Global, Jamie reported for CTV, CBC, and on radio at CHOM-FM and Skeena Broadcasting Corporation in British Columbia.

A proud graduate of Concordia University’s School of Journalism, Jamie has been named one of Montreal’s most remarkable women by the Montreal Chamber of Commerce, a “Woman of Merit” by the YWCA, and alumni of the year at Concordia University.

Jamie has spoken at hundreds of events over the years, but a career highlight was introducing Oprah Winfrey at the Bell Centre in front of a crowd of 20,000 people, and her mom.

Jamie is also very involved in her community, serving over the years on boards and committees at the Generations Foundation, the Missing Children’s Network, and the Teresa Dellar Palliative Care Residence, among others.

Initiatives communautaires
Depuis 2020, la Fondation TDC œuvre discrètement en soutien à la communauté de l’Ouest-de-l’Île. Voici quelques-unes de nos contributions à ce jour : Dons en argent aux banques alimentaires de l’Ouest-de-l’Île • 35 000 $ Autre soutien aux banques alimentaires de l’Ouest-de-l’Île • Don de 48 dindes et 12 jambons Dons de vêtements • Plus de 75 000 articles de vêtements, dont des chaussettes et des sous-vêtements, remis à Ricochet, Iskweu Project (Native Women’s Shelter), St. Michael's Mission, Old Brewery Mission et Accueil Bonneau Bourses d’études • 30 000 $ en bourses de premier cycle offertes à des étudiants en travail social de l’Université McGill et de l’Université de Montréal Prix de la Fondation CTD • 19 500 $ remis à des organismes communautaires
Y a-t-il un petit geste que nous pourrions poser pour aider votre organisme à but non lucratif ? Avez-vous un projet plus ambitieux dont vous aimeriez discuter avec nous ?
Bourses d'études

Chaque année, nous finançons une bourse d’études à l’Université McGill et une à l’Université de Montréal afin de contribuer à la formation de la prochaine génération de travailleurs sociaux. Décernée sur recommandation de l'École de travail social, en fonction des résultats scolaires, à un.e étudiant.e de premier cycle inscrit à l'École de travail social. Le premier don ayant pour but de faciliter la création des bourses a été octroyé à l’Université de Montréal et à l’Université McGill en septembre 2020. .

Ramasser des fonds

Aider-nous pour perpétuer le legs et de compassion de Teresa Dellar en appuyant nos efforts. Teresa n'a jamais pu fermer les yeux sur les personnes démunies. Notre fondation s'efforce de suivre ses traces en accomplissant de petits gestes de bienveillance qui font une grande différence dans la vie des groupes communautaires de l’Ouest de l’Île.
Votre don généreux nous permettra de perpétuer l'esprit de Teresa et de continuer à répandre la chaleur et le soutien au sein de notre communauté. Pensez à contribuer aujourd'hui et aidez-nous à faire une différence considérable dans la vie de ceux et celles qui en ont le plus besoin.

GAVIN FERNANDES CAS
B.Sc.

Gavin Fernandes est le mari de Teresa Dellar et un mixeur de réenregistrement très respecté dans l’industrie du son. Il collabore avec les principales installations sonores de Montréal, Toronto et Los Angeles, notamment Technicolor, Mel’s, Premium, Formosa, Company3 et Red Lab.

Parmi les travaux récents, on peut citer Alert (Fox/Sony),A Tourist’s Guide to Love (Netflix),8-bit Christmas (Warner), Tempête (TF1), Les feux de l’amour (NatGeo/Disney+), Coffee & Kareem (Netflix), IMAX Horaire des trains et SuperPower Dogs The Bold Type I, III, IV (NBC/Universal), Big Little Lies II (HBO), Sharp Objects (HBO), Escouade 99 (TVA), Gabrielle Roy (CBC/RC),Blood & Treasure I & II (CBS) et plus encore.

 En 2022 et 2023, il fut nominé pour un prix CSA pour le long métrage Brain Freeze et un prix Cinema Eye pour le meilleur son pour Fire of Love (pour lequel il a également assisté aux Oscars).

En 2017, il a été nominé aux Emmy Awards pour son travail dans la série Big Little Lies de HBO. Il fut nominé pour des dizaines de prix Écran géant (IMAX), Écrans canadiens (Génies, Gémeaux), Gemeaux et Prix du cinéma québécois, remportant des prix pour les films suivants  Bon Cop, Bad Cop (2007), Volcanoes of the Deep Sea, Journey to Mecca, & Fighter Pilot (Best Sound IMAX), Le Dernier Tunnel (2005), Babine (2008) & Pillars of the Earth (2011).

Gavin a pris la parole lors de conférences et d’événements organisés par l’AES, SPARS, Yamaha, AVID, les universités Concordia et McGill et la Post RED Academy (Tbilissi, Géorgie).Il a été membre invité de la faculté du Centre Banff des Arts et de la Créativité

Gavin a fait du bénévolat pour de nombreuses églises montréalaises, des groupes d’arts de la scène et des organismes de bienfaisance communautaires en siégeant à leur conseil d’administration et à leur fondation ou en aidant à organiser des événements. Il siège actuellement au Conseil d’administration du Centre de ressources communautaires de l’Ouest de l’Île et occupe la fonction de président de la Fondation CTD. Il passe également le plus de temps possible à faire du bénévolat à la Résidence de soins palliatifs Teresa-Dellar, un centre de soins palliatifs complets qui porte le nom de sa défunte épouse.

JONATHAN DELLAR-FERNANDES

Jonathan Dellar-Fernandes est le fils aîné de Teresa Dellar. Il est titulaire d’une maîtrise en administration des affaires (MBA) en gestion des investissements de l’Institut JMSB Goodman de l’Université Concordia et détient le titre de CFA. Jonathan a également obtenu un baccalauréat ès arts (BA) en psychologie à l’Université Concordia

Jonathan a travaillé pendant près de neuf ans à la Résidence de soins palliatifs de l’Ouest de l’île (aujourd’hui la Résidence de soins palliatifs Teresa Dellar). Il reste impliqué dans l’établissement en tant que cofondateur et coprésident du comité des jeunes ambassadeurs. Ce comité cherche à sensibiliser la prochaine génération d’employés, de bénévoles et de donateurs et à obtenir des fonds, afin d’assurer la durabilité et la croissance de la Résidence de soins palliatifs que pour le monde de la finance.

Au-delà de ses activités bénévoles, Jonathan apporte son expertise au monde de la finance faisant parti de l’équipe vouée à la gestion des investissements de NAventures, la filiale de capital-risque de la Banque nationale du Canada.

JILL MCGOLDRICK

Jill McGoldrick est première vice-présidente et agit à titre de membre du Conseil d’administration de TASK Micro-Electronics Inc, un leader dans le développement de la microélectronique avancée et dans la fourniture de solutions innovantes aux clients des marchés de la médecine, de l’aérospatiale, de la défense et de la sécurité, ainsi que d’autres marchés industriels haut de gamme. Au cours des 35 dernières années, Jill a  géré tous les aspects des opérations et des processus de fabrication hautement techniques de TASK, accrédités ISO 13485:2016 / ISO 9001:2015, AS9100D, en conformité avec la FDA, dispositifs médicaux implantables, CGP, IPC-A-610, FAR/DFAR et MIL-STD-883.

Résidente de longue date de l’Ouest de l’Île, Jill a débutée sa carrière dans la micro-électronique chez C-MAC Industries avant de rejoindre TASK en 1988.

En plus d’occuper le poste de secrétaire au sein du Conseil d’administration de la FondationCTD, Jill a agi en tant que membre du Conseil d’administration Réseau d’organismes de la campagne RESPECT qui soutient les anciens combattants, les intervenants d’urgence et leurs proches dans leurs efforts pour faire face à des défis tels que la transition, la santé mentale et l’instabilité du logement.

Jill a fait partie de l’équipe responsable de l’installation à Kirkland du Monument du respect transcanadien, qui sert d’hommage physique et permanent à ceux et celles qui ont servi et se sont sacrifiés au service du Canada, ainsi que pour sensibiliser les gens à ceux qui souffrent du syndrome de stress post-traumatique et d’itinérance après avoir accompli leur devoir.

Russell Williams

Russell occupe le poste de vice-président principal, Mission, chez Diabète Canada. Il est chargé de promouvoir efficacement les intérêts de Diabète Canada en vue d’obtenir des résultats positifs pour les Canadiens vivant avec le diabète. Avant de rejoindre Diabète Canada, il a été président de Médicaments novateurs Canada (anciennement Rx&D), une association regroupant plus de cinquante entreprises innovantes dans le domaine des sciences de la vie.

Le leadership de Russell, qui a travaillé avec tous les paliers gouvernementaux tant au niveau politique qu’administratif, ainsi qu’avec les principales parties prenantes des secteurs de la santé, de la recherche, des patients et de l’économie, visait à créer un environnement plus favorable à l’amélioration de la recherche en sciences de la vie et à la durabilité des soins de santé. Russell a participé à plusieurs coalitions clés visant à améliorer la recherche, les soins de santé et les réseaux d’éthique.

Russell a présidé le réseau international de conformité au code de pratique de la Fédération internationale de l’industrie du médicament (FIM) et a été membre du conseil de la FIM. Depuis 2011, il dirige l’initiative en matière d’éthique des affaires biopharmaceutique de l’APEC un groupe de 21 pays qui a développé des principes internationaux pour l’éthique des affaires. En 2015, il a été nommé coprésident de l’industrie du groupe de travail biopharmaceutique de l’APEC sur l’éthique, mis en place par le ministère américain du commerce pour soutenir l’initiative. Il est actuellement co-président des patients pour cette initiative. Parmi les accolades récentes, on y retrouve la bourse d’études Russell Williams en éthique médicale de l’université Queens, le Life Science Leadership Awards de Life Science Ontario et le Lighthouse Award pour son leadership dans l’initiative d’éthique de l’APEC.

Avant d’être nommé président de Rx&D, Russell a mené une brillante carrière dans la politique québécoise à titre de député de la circonscription de Nelligan. Il a été, et continue d’être, un champion reconnu et un défenseur de nombreuses causes, notamment l’amélioration des soins aux patients, l’amélioration des services d’urgence, le renforcement de la recherche et du développement, les droits individuels, la politique linguistique et constitutionnelle, ainsi que la réforme des services destinés aux personnes handicapées. Il a créé et dirigé des stratégies visant à mettre en place un collège communautaire local (CEGEP). Il a fondé plusieurs initiatives communautaires telles que la Résidence de soins palliatifs de l’Ouest de l’île (Résidence de soins palliatifs Teresa-Dellar) et Partage-Action de l’Ouest de l’île, qui existent toujours aujourd’hui. Il reste membre honoraire du conseil d’administration de la Résidence  de soins palliatifs Teresa-Dellar et de Partage-Action.

BRENDA RODRICKS

La passion de Brenda pour l’industrie hôtelière est née au lycée. Au cours de ses 40 ans de carrière, elle a acquis une connaissance et une expertise approfondies dans tous les domaines de l’hôtellerie. Après 23 ans de gestion d’hôtels quatre étoiles à Montréal, Brenda a fait sa marque dans l’histoire en devenant la première femme présidente de l’Association des hôtels du Grand Montréal. Brenda a également collaboré avec des organismes touristiques tels que Tourisme Montréal, Destination Canada, Tourisme Québec et l’Autorité aéroportuaire de Montréal afin de renforcer l’attrait de Montréal en tant que destination touristique unique.

En 2009, Brenda a rejoint la famille Marriott en tant que directrice générale de l’hôtel Marriott Terminal Aéroport de Montréal Sous sa direction, l’équipe de Brenda a reçu de nombreuses Prix de reconnaissance de Marriott pour les Amériques, notamment le Service Leadership Award, le Customer Satisfaction Excellence Award, le Associate Leadership Excellence Award, le Human Resource Excellence Award, le Finance and Accounting Excellence Award et, en 2016, le Best Managed Marriott Hotel in the Americas, la récompense la plus prestigieuse de Marriott en Amérique du Nord. Depuis son ouverture, l’hôtel a toujours reçu le prix d’excellence Trip Advisor, le prix de l’engagement communautaire et a été nommé entreprise numéro un par la Chambre de commerce de l’Ouest de l’Île pour ses meilleures pratiques en matière de ressources humaines et pour son statut d’entreprise de l’année.

En plus de son rôle de directrice générale de l’hôtel Marriott de l’aéroport de Montréal, Brenda a été nommée en 2022 directrice générale régionale pour tous les hôtels gérés par Marriott à Montréal. Le Residence Inn sur Peel Street, le Sheraton Center, le Delta Montreal et le W relève tous de la responsabilité de Brenda.

Brenda a occupé le rôle de présidente du Conseil des entreprises de l’Est pendant sept ans et travaille aujourd’hui avec le Americas Leadership Advisory Council sur l’intégration de la vie professionnelle et de la vie privée pour les futurs directeurs généraux.

Brenda est également très impliquée dans l’action communautaire. Elle siège sur divers conseils d’administration et comités de collecte de fonds de groupes communautaires qui viennent en aide à plus de 55 000 citoyens de l’Ouest de l’Île chaque année.

ANDREW LAUZON

Andrew Lauzon est le fondateur et le président d’ADSS, où il apporte la richesse de l’expérience à travers ses 30 années de carrière dans l’industrie de la sécurité. Andrew a commencé à s’intéresser à la sécurité lorsqu’il était jeune et qu’il travaillait dans l’entreprise familiale de serrurerie où il aidait son père.

Après avoir obtenu Son diplôme d’études secondaires Andrew s’est engagé dans un parcours de formation diversifié, en suivant différents programmes de formation professionnelle en soudage, en usinage et en électromécanique. À l’âge de 24 ans, il retourne à ses racines dans l’industrie de la sécurité, se spécialisant Cette fois-ci dans les systèmes de sécurité électronique.

En 2004, il a fondé l’ADSS. Sous sa direction, l’entreprise a connu une croissance remarquable, s’étendant à plusieurs sites et s’imposant comme un acteur de premier plan dans le paysage de la sécurité au Canada.

Aujourd’hui, en tant que président de l’ADSS, Andrew dirige une équipe dynamique de professionnels et collabore avec un réseau de partenaires. L’ADSS est reconnue comme un leader dans l’industrie de la sécurité, service des clients à travers le Canada. L’engagement d’Andrew en faveur de l’excellence, accompagné par ses connaissances approfondies et par son expérience pratique a joué un rôle déterminant dans le succès continu de l’entreprise.

DOUG BELLEVUE

Doug est le fondateur et PDG  de Task Micro-Electronics Inc, une société d’ingénierie et de fabrication spécialisée dans les dispositifs microélectroniques destinés aux marchés de l’aérospatiale, de la défense et de la médecine.

Il est également cofondateur et président de la campagne RESPECT, destinée au soutien des anciens combattants et à la sensibilisation aux enjeux qui touchent cette communauté, tels que le trouble de stress post-traumatique, l’itinérance et le suicide.

En collaboration avec les Forces armées canadiennes, Doug et la campagne RESPECT  ont inauguré le Monument du respect transcanadien sur la route transcanadienne à Kirkland, au Québec, en 2017, ainsi marquant le premier monument au Canada à reconnaître les suicides. parmi les anciens combattants.

Doug a fondé Preservation Records, un label canadien indépendant de jazz et de blues, dont il est l’ancien président et producteur. Il est également un auteur publié. Son livre, « Montreal’s Golden Square Mile – A Neighborhood », offre une chronique historique du quartier d’élite et de ses entreprises pendant l’âge d’or de Montréal.

Outre sa participation à la Fondation CTD, Doug siège sur de nombreux conseils d’administration, dont ceux du Musée ferroviaire canadien EXPORAIL, du Sentier, de la Campagne RESPECT et de la Fondation Otis Grant & Friends.

Doug est récipiendaire de nombreux prix, notamment le «Gina Bertozzi Marroni Memorial Award» de la Saving Station Foundation, le «West Island Palliative Care Residence Spotlight Award», la «Sovereign’s Medal for Volunteers» et le «Canada 150 Community Award for Entrepreneurship, Veterans Support, and Arts & Culture.

YOLANDE JAMES

Avocate, médiatrice et ancienne députée de Nelligan de 2004 à 2014, Yolande James est devenue la première femme noire élue à l’Assemblée nationale du Québec et la première personne issue de la communauté noire nommée à un poste ministériel du gouvernement du Québec lorsqu’elle a été nommée ministre de l’Immigration et des Communautés culturelles en 2007. Trois ans plus tard, elle est devenue ministre de la Famille responsable du troisième portefeuille du gouvernement après la santé et l’éducation.

Après avoir quitté la politique, Yolande a été analyste politique à Radio-Canada et CBC et a participé à l’émission quotidienne «Club des ex» sur RDI. En juin 2021, elle a été nommée directrice générale de la diversité et de l’inclusion, services français, à Radio-Canada. Plus récemment, Yolande a rejoint PSP Investments où elle est directrice générale et responsable de la communication stratégique et des affaires mondiales.

Son intérêt pour la politique découle des nombreuses activités sociales et politiques qu’elle a menées pendant son adolescence. De 1994 à 1998, elle a travaillé au développement d’un programme pour les jeunes ayant des difficultés d’apprentissage dans L’Ouest de l’Île de Montréal. À l’Université de Montréal, elle devient membre du comité organisateur du Mois de l’histoire des Noirs. En 2003, elle a reçu la bourse du sénateur Frank Carrel. De 2005 à 2007, elle a été membre du conseil d’administration de l’Office Québec-Amériques pour la jeunesse.

Yolande James est titulaire d’un baccalauréat en droit civil de l’Université de Montréal, d’un baccalauréat en common law de l’Université Queen’s et est membre du Barreau du Québec depuis 2004. Elle reste profondément attachée au service communautaire et a siégé au conseil d’administration de la Résidence de soins palliatifs de L’Ouest de l’Île (aujourd’hui la Résidence de soins palliatifs Teresa-Dellar).

Lori Morris

Lori Morris a été membre fondatrice du conseil d’administration de la Résidence de soins palliatifs Teresa Dellar (anciennement connue sous le nom de Résidence de soins palliatifs de l’Ouest-de-l’Île) en 1999. Comptable agréée à l’époque, Lori a eu le privilège de travailler en étroite collaboration avec Teresa au cours des 20 prochaines années pendant le temps que Teresa a ouvert la voie en matière de soins palliatifs. C’est à cette époque que fut créée la Fondation de la Résidence de soins palliatifs Teresa Dellar, ainsi que l’Institut de soins palliatifs de Montréal. Lori a également siégé au comité du Gala de la Saint-Valentin pendant 18 ans, en présidant 7 d’entre eux.

Engagée au service communautaire, Lori a siégé à l’exécutif de Baseball West Island en tant que trésorière de 2008 à 2013. Elle a également servi l’Association de basketball des Lakers de l’Ouest-de-l’Île de 2006 à 2014, notamment à titre de vice-présidente des filles de 2010 à 2014. En juillet 2013, Lori a accepté le rôle de leader pour animer les matchs de basketball des Olympiques spéciaux de Québec.

Aujourd’hui, Lori est directrice des finances et des opérations à la résidence de soins palliatifs Teresa Dellar.

GREG KELLEY

Député de Jacques-Cartier
Parti libéral du Québec

Natif de l’Ouest de l’Île de Montréal, Greg s’est porté candidat aux élections provinciales et a été élu en 2018 et réélu en 2022 en tant que député de la circonscription de Jacques-Cartier. Il détient un Baccalauréat des arts de l’Université McGill pour études en histoire et en sciences politiques et une Maîtrise en administration publique de Queen’s University.

Après ses études, il a commencé à travailler en tant que conseiller politique à Québec et a occupé des postes dans plusieurs cabinets ministériels, acquérant ainsi de l’expérience dans le domaine des politiques publiques et de la politique. En 2017, Greg occupe le poste de liaison entre le premier ministre du Québec et la communauté anglophone. Par la suite, Greg est nommé conseiller principal de la ministre responsable du Secrétariat des Relations avec les Québécois d’expression anglaise.

Fonctions actuelles

Porte-parole de l’opposition officielle en matière d’énergie, de ressources naturelles, de la solidarité sociale, de l’action communautaire et de relations avec les Québécois d’expression anglaise.

Porte-parole de l’opposition officielle responsable de la région de la Côte-Nord.

Jamie Orchard

Jamie est une journaliste primée qui a mis à profit sa vaste expérience dans le domaine des médias et des communications pour occuper le poste de  conseillère principale des relations publiques et relations avec les médias chez Via Rail Canada en 2021.

Pendant deux décennies, Jamie occupe le poste d’animatrice principale à Global Montreal avant que ce poste soit transféré à Toronto en 2020.Avant de travailler à Global, Jamie a fait des reportages pour CTV, CBC et à la radio à CHOM-FM et Skeena Broadcasting Corporation en Colombie-Britannique.

Fière diplômée de l’École de journalisme de l’Université Concordia, Jamie a été nommée l’une des femmes les plus remarquables de Montréal par la Chambre de commerce de Montréal, femme de mérite par le YWCA et ancienne élève de l’année à l’Université Concordia.

Jamie a pris la parole lors de  plusieurs évènements  au fil des ans,  mais l’un des moments les plus marquants de sa carrière à été la présentation d’Oprah Winfrey au Centre Bell devant une foule de 20 000 personnes, ainsi que sa mère.

Jamie est également très impliquée dans sa communauté, Siégeant sur de nombreux conseils et comités, dont ceux de la Fondation Générations, du Réseau enfants-retour et de la Résidence de soins palliatifs Teresa-Dellar.